ایسنا نوشت: مهدی نوید ادهم یکی از مولفههای موثر در فرآیند تعلیم و تربیت نسل جوان را "زمان آموزشی" خواند و افزود: زمان آموزش چه به معنای میزان ساعات حضور دانشآموزان در کلاس، چه میزانی که در طول روز، هفته یا سال تحصیلی دانشآموزان به مدرسه آمده و در کلاس بودهاند و یا زمان آموزشی به مفهوم ساعاتی که بر ماده درسی در طول هفته یا سال اختصاص مییابد، تماما به عنوان مولفههای بسیار جدی در فرآیند تعلیم و تربیت مورد توجه کارشناسان بوده و میباشد.
وی ادامه داد: از همین منظر شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان شورای مجمع سیاستگذاری در آموزش و پرورش و به استناد سند تحول بنیادین، موضوع ساماندهی زمان آموزشی را در دستور کار خود قرار داده و برای استفاده بهینه از فرصت حضور دانشآموزان در مدرسه و خانواده، تدابیری را اتخاذ کرده است.
نوید ادهم بیان کرد: متاسفانه بخشی از این تدابیر تحت عنوان تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه در جامعه مشهور است، در صورتی که مصوبه از واژه "تعطیلی" استفاده نکرده است و برای استفاده بهینه از پنجشنبه در مدرسه یا خانواده و اختصاص این زمان به فعالیتهایی نظیر بازدید علمی، کارگروهی، فعالیتهای اجتماعی و یا حضور در خانواده و انجام صله رحم و بازخوانی نظریهها نکاتی را داشته است.
وی تصریح کرد: تغییرات انجام شده در نظام آموزشی کشور براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است و مصوبات این شورا به مثابه قانون لازم الاجرا است، بنابراین اجرای این تغییرات، الزام قانونی دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: خوشبختانه دولت جدید التزام خود را به قانون و قانونگرایی بارها اعلام کرده است، بنابراین برنامههای تحولی به ویژه برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محتوای کاری دولت جدید و وزیر جدید است. هرچند ممکن است در فرایند اجرا و در برنامههای اجرایی تغییراتی داده شود و بخشی از کاستیها و آسیبهایی که امروز به وجود آمده است مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، لیکن کلیت امر به عنوان یک مصوبه لازم الاجرا، استقرار دارد.
وی درخصوص ادامه تغییر در کتابهای درسی اضافه کرد: تغییر محتوای آموزشی و کتابهای درسی در نظام آموزشی یک امر مستمر و همیشگی است، زیرا محتوای برنامههای درسی و کتابهای آموزشی باید انتقال دهنده آخرین یافتههای علمی پژوهشی به نسل جوان باشند و چون در جامعه به شدت متحول امروز دستآوردهای علمی پژوهشی با سرعت روزافزون تولید میشود، باید تدابیری اتخاذ کرد تا این محتوا و یافتهها به نسل جدید منتقل شود، لذا این تغییرات دائمی است.
نوید ادهم خاطرنشان کرد: نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که تغییرات کتاب به تنهایی کافی نیست و اگر به سرعت بیش از حد باشد میتواند آسیبزا باشد. برای اصلاح تغییرات خوشبختانه در کشور برنامه درسی ملی تولید شده است که رسالت بهینهسازی این تغییرات را بر عهده دارد و تغییرات جزیی و کلی باید همسو با برنامههای درسی و مبنی بر مفاهیم و مفاد آن صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه مهمتر از تغییر محتوای کتب درسی ،آمادهسازی مدیران و معلمان برای انجام این تغییرات است، بیان کرد: برگزاری دورههای آموزشی و دانشافزایی معلمان همسو با کتابهای درسی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید صورت پذیرد تا تغییرات معنادار و اثربخش باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: برنامه درس ملی به مفهوم نقشه جامع یادگیری است که کلیه مفاهیم و موضوعاتی را که دانشآموزان در طول 12 سال باید فرابگیرند در آنجا تدوین شده است.
نوید ادهم گفت: اهداف یادگیری، حوزههای یادگیری، روشهای یادگیری، شیوههای ارزشیابی، مهارتهای لازم برای فرآیند یاددهی و یادگیری از جمله موارد و موضوعاتی است که در برنامه درس ملی مشخص شده است لذا تغییرات راهنمای آموزشی و محتوایی باید مبتنی و همسو با این برنامه باشد.
وی در پایان عنوان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاستگذاری در آموزش و پرورش از نظرات و دیدگاههای کارشناسان، صاحب نظران، مدیران، معلمان و دانشآموزان در همه موضوعات آموزشی استقبال کرده و سایت شورای آموزش و پرورش پذیرای نظرات مخاطبان است، علاوه بر آن سایت وزارت آموزش و پرورش و سایر معاونتها و دستگاههای آموزش و پرورش از جمله سایت پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش بخشهایی را برای دریافت نظرات مخاطبان طراحی کرده است.